صوت | حمایت از برپاکنندگان امر به معروف و نهی از منکر وعده الهی است
کد خبر: 3917597
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
همراهی تالیان قرآن با کاروان حسینی / 1

صوت | حمایت از برپاکنندگان امر به معروف و نهی از منکر وعده الهی است

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه حج و ارتباط آن با قیام حسینی و عظمت این قیام در طول تاریخ گفت: خداوند به کسانی که جنگ بر آنها تحمیل شده اجازه داده تا با متجاوز جهاد کنند، اینان کسانی هستند که نماز را به پا می‌دارند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

صدور اذن جهاد از سوی باریتعالی برای افرادی که مورد ظلم قرار گرفته اند +صوتبه گزارش ایکنا، پیامبر ختمی مرتب، طبق حدیث صحیح و متواتر ثقلین، قرآن و عترت را در میان مسلمانان به ودیعه نهاد و سعادت را در کنار هم بودن این دو ثقل اکبر و اصغر اعلام کرد. حسین(ع) سالار شهیدان برای احیای امت جدش حضرت محمد(ص) قیام و در شب عاشورا فقط به صرف تلاوت قرآن از دشمنان طلب فرصت کرد. محبان و شیعیان حسین بن علی(ع) بدانند که اگر خشنودی امام‌شان را طلب می‌کنند، در اوج شور و شعور حسینی و در مجالس عزای او نباید بی‌توجه به قرآن کریم باشند. در همین راستا، هر روز یکی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن کریم در سلسله مطالب «همراهی تالیان قرآن با کاروان حسینی» تدبری در آیات مرتبط با قیام حسینی و دیگر ویژگی‌های واقعه کربلا خواهند داشت.

بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان به تلاوت آیات 39 تا 41 سوره مبارکه حج پرداخت و نکاتی چند از این آیه در راستای قیام حسین بن علی(ع) را بیان کرد. در ادامه متن و صوت این گفتار قابل مشاهده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

آیات 39 تا 40 سوره مبارکه حج به دو موضوع جهاد و امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازد. در این آیات، خداوند به کسانی که جنگ به آنها تحمیل شده به دلیل اینکه مورد ظلم قرار گرفته‌اند، اجازه داده تا با متجاوز جهاد کنند. در حقیقت، متجاوز، آغاز به جنگ و نزاع کرده و خداوند اذن جهاد برای آنهایی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، صادر کرده است. سپس خداوند، می‌فرماید بر یاری آنها تواناست و این وعده الهی است.

خداوند در آیه چهلم این سوره نیز می‌فرماید: همانا افرادی به ناحق آنها را از خانه و وطن‌شان بیرون کردند، به گناه اینکه می‌گفتند پروردگار ما تنها پروردگار یکتاست. خداوند در ادامه نیز به نکته مهمی درباره حکم جهاد اشاره می‌شود که این حکم، تدبیر الهی است، چراکه اگر بعضی از مردم به وسیله بعضی دیگر دفع نشوند و مجاهدان و مدافعان با دشمن متجاوز مقابله نکنند، همه مکان‌های دینی مانند صومعه‌ها، کلیساها، کنیسه‌ها و مساجدی که در آنها نام خدا برده می‌شود، قطعاً نابود می‌شوند. خداوند به کسی که او را یاری می‌کند، قطعاً یاری می‌کند، چون خداوند بسیاری قدرتمند و عزیز است.

همچنین در آیه 41 سوره حج به یاران واقعی خداوند اشاره می‌کند و می‌گوید: یاران خدا، هنگامی که در روی زمین به آنها قدرت و توانایی دهیم نماز برپا می‌دارند، زکات می‌دهند، امر به معروف و امر به کارهای نیک و پسندیده می‌کنند و از کارهای بد و ناپسند جلوگیری می‌کنند و در نهایت سرنوشت و عاقبت همه کارها با خداوند است.

با توجه به اینکه در ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) هستیم، اگر دقت کنید، می‌بینید که امام بزرگوار با گذشت از همه چیزش، به همه این موارد عمل کرد و اینگونه بود که امام حسین(ع)، سیدالشهدا شد.»

انتهای پیام
captcha